waarom krijgen mensen/ studenten die naar het mbo gaan geen ov-chipkaart van de overheid

Toegevoegd na 11 minuten:
en studenten die HBO of universiteit gaan doen WEL een ov-chipkaart van de overheid. Is toch allemaal niet eerlijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Ja dat vraag ik mij ook af.
Kimath
13 jaar geleden
Ik ken het probleem, ik moest ook 1 1/2 jaar Meppel-Leeuwarden met de trein zelf betalen (iets van 300 euro in de maand)
En ik ben op 3 januari jarig, dus ik kreeg pas OV en stufi vanaf april..
Is inderdaad oneerlijk!

Het beste antwoord

Leerlingen aan het MBO wonen, door de dichte en regelmatige verspreiding van dit onderwijstype en het enorme aantal leerlingen op dit niveau, in de regel binnen een redelijke afstand van hun onderwijsinstituut, in ieder geval vrijwel altijd goed te fietsen of te brommeren, of desnoods te bussen.

Opleidingen op HBO en Universitair niveau zijn, door het relatief lagere aantal leerlingen op dit niveau, veel minder dik gespreid, en de kans dat de vervolgopleiding van jouw keuze ook toevallig in jou stad is, is vele malen kleiner. Soms zelfs alleen maar aan de andere kant van het land. Niet zelden ver genoeg om zelfs te moeten verhuizen, wat niet goedkoop is natuurlijk. Om iedereen met de capaciteiten om te studeren (HBO/Universiteit) in staat te stellen een passende opleiding te volgen, is er voor deze groep gekozen voor vergoeding van alle kosten voor openbaar vervoer, hetzij door de week (voor wie dagelijks op en neer naar school kan), hetzij in het weekend (voor wie verder weg woont en in de weekend op en neer kan)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Krijgen ze wel alleen pas vanaf 18 jaar belachelijk is dat trouwens...

Toegevoegd na 14 minuten:
Maar dan ook waarom krijgen middelbare scholieren er geen?

Toegevoegd na 16 minuten:
Overigens is dit geen "discriminatie" op leerniveau maar op leeftijd dus. Naar mijn weten krijgt een 17 jarige hbo-er ook geen ov.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Quest964;

Het verstrekken van OV-studentenkaarten is niet gebonden aan het niveau van de voortgezette opleiding maar aan leeftijd. Studenten onder de 18 krijgen deze niet omdat de ouders voor hun nog kinderbijslag ontvangen en zij zijn dan nog onderhoudsplichtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen die hoger onderwijs of beroepsonderwijs gaat doen, krijgt een OV-kaart, maar wel pas vanaf je achttiende. Omdat havoërs en vwo'ers langer over hun middelbare school doen, zijn zij vaak (bijna) achttien als zij aan hun opleiding beginnen.
En dat het niet vóór de achttiende is, is waarschijnlijk gewoon omdat de kosten te hoog worden (bezuiniging). De OV-kaart zelf was al een bezuiniging, omdat het makkelijker was om deze te geven dan dat men achteraf de reiskosten declareerde.